Alavolin toimintakertomus 2018

Alajärven voimistelu ja liikunta ry

Toimintakertomus 2018

Yleistä

Seura on pyrkinyt olemaan edelläkävijänä harrasteliikunnassa. Alavolilla on Olympiakomitean Tähti-seura ja seuralla on laatusertifikaatit sekä aikuisliikunnan että lasten – ja nuorten toiminnasta.
Vuoden päätapahtuma oli osallistuminen Turun Suomi Gymnaestrada-tapahtumaan Turussa.
Nuorten ohjaajien työpanos syksyn näytöksen #joulunapapiirillä suunnittelussa ja toteutuksessa  oli merkittävä.
Vuosi aloitettiin virkistys- ja opintomatkalla Billy Elliot-musikaaliin Vaasaan 3.2.
Kouluyhteistyö lähti hyvin käyntiin, kun Alavoli pääsi pilottiseuraksi Voimisteluliiton Liiku mun kaa-projektiin.  Alavoli lahjoitti Paavolan koululle n. 150 hyppynarua välituntikäyttöön. Lisäksi Rope Skippingiä esiteltiin liikuntatunneilla. Hankkeeseen liittyen kaksi liiton kouluttajaa tuli Paavolaan kouluttamaan Välkkäreitä välituntiliikuttamiseen. Koulutuksessa 18.9. oli n. 30 lasta ja illan veso-koulutuksessa 30 opettajaa ja/tai seuran ohjaajaa 18.9.
Alajärven kaupunki valitsi seuran sirkusohjaajan Anneli Paavolan vuoden valmentajaksi sekä Anna Koiviston Ryhtitytöksi.

Johtokunta

Seuran puheenjohtajana toimi Minna Latvala. Varapuheenjohtajana oli Heli Hämäläinen, sihteerinä Anne Tuomisto ja rahastonhoitajana Satu Mäkelä. Muina jäseninä hallituksessa olivat Hannele Salmenautio (tiedottaminen), Annu Kamunen (Gymppi), Maiju Korkea-aho (tanssitoiminta), Sirpa Kröger (Ikiliike), Eila Olli (Ikiliike ja kilta), Anita Juoperi (voimistelukoulu) ja Merja Penninkangas (Hoika-jäsenrekisteri). Alavolin johtokunta kokousti  vuonna 2018 8 kertaa:
Johtokunnan järjestäytymiskokous 14.1.
Kokous 18.2.
Kokous 21.3.
Sähköpostikokous 21.5.
Sähköpostikokous 1.8.
Syksyn suunnittelukokous 13.8.
Johtokunnan kokous 30.9. Paavolassa
Johtokunnan kokous Alvariinissa jouluruokailun merkeissä 10.12.
Lisäksi valmisteltiin auditointia 15.5. ja täytettiin vaadittavat paperit.
Kevätkokous oli 21.2. Paavolan koululla ja syyskokous 12.12. Punaisen Tuvan Viinitilalla. Seuran nuoret ohjaajat olivat syyskokouksessa erinomaisesti edustettuina ja suunnittelemassa tulevan vuoden toimintaa.
Auditointitilaisuuteen 1.9. Seinäjoella osallistuivat Minna Latvala, Maiju Korkea-aho, Anita Juoperi, Eila Olli ja Terhi Herrala.
Pohjanmaan seurapäivä järjestettiin Härmässä 27.10. Mukana olivat Minna Latvala ja Anita Juoperi. Kiltatreffeille osallistui peräti kuusi kiltalaista. Samanaikaisesti pidetyssä Update-tapaamisessa oli mukana kolme seuran nuorta ohjaajaa.
Harrastevoimistelun toimijaverkoston tapaamisessa Varalassa Tampereella 26.5. ja Voimisteluliiton syyskokouksessa Helsingissä 17.11. seuraa edusti puheenjohtaja Minna Latvala.

Tiedottaminen

Seuran tiedotuskanavia ovat seuran kotisivut, Facebook sekä paikallislehdet. Aikuisliikunnasta on tiedotettu viikoittain Järviseutu-lehden Seuratoimintapalstalla ja Torstai-lehden Päivyrissä. Lapsiryhmien koteihin on oltu yhteyksissä kirjallisin tiedottein sekä tekstiviestein.  Lisäksi ryhmien tiedottamisessa on käytetty WhatsApp-sovellusta.  Johtokunnan tiedottamisessa käytetään sähköpostia, tekstiviestejä sekä WhatsApp-ryhmää.
Tapahtumatiedottamisessa on käytetty yllä olevien tiedottamistapojen lisäksi myös julistemainontaa ja Facebook-tapahtumakutsuja.

Jäsenet ja ryhmät

Seuran jäsenmäärä oli vuoden 2018 lopussa 258. Lapsia ja nuoria jäsenmäärästä on noin 170.
Perheliikunta
Perheliikunnan ohjaajana toimii Maiju Korkea-aho. Ryhmässä on neljätoista vanhempaa 2 -5-vuotiaan lapsen kanssa.
Voimistelukoulut
Lasten voimistelukoulutoiminnasta vastaa Anita Juoperi. Alavolin voimistelukoulussa liikkuu viikoittain 88 lasta ja sirkusryhmissä 55 lasta. Freegym-ryhmissä liikettä saa 17 poikaa. Ohjaajia ryhmissä on reilut 20 apuohjaajat mukaan luettuina.
Voimistelukouluryhmiä oli kuusi eli jokaiselle koulun luokka-asteelle omansa: Melissa (0.lk) ohj. Anita Juoperi, apuohjaaja Heli Hämäläinen, Tiia Toppinen ja Iines Hämeenniemi, Inkivääri (2.lk) ohj. Minna Latvala, Kaneli (3.lk) ohj. Veera Salonen ja Salla Ahonen, Kamomilla (4.lk ) ohj. Anna Koivisto ja Outi Toppinen, Rosmariini (5.lk) ohj. Aada Koskela ja Johanna Viitasaari, Kardemumma (6.lk) ohj. Anita Juoperi.
Muutaman vuoden tauon jälkeen aloitettiin myös voimistelutekniikan pronssiryhmä. Mukana on lähes kolmekymmentä tyttöä. Ryhmää ohjaa Minna Latvala ja apuna on Vilma Suovanen.
Poikien Freegym-ryhmiä ohjaavat Aarne Joensuu ja Aaro Keltikangas. Vastuuohjaajana on Minna Latvala.

Sirkusjumppa 1.-2.lk, 3.-6. lk sekä Sirkus Glidea ohjaa Anneli Paavola. Apuohjaajina pienempien ryhmässä on Vilma Levijoki, Sanni Langhed ja Sofianna Peura.
Voimistelukoulut harjoittelevat kerran viikossa. Perusvoimistelutaitojen lisäksi ryhmissä harjoiteltiin esitysohjelmia.
Tanssiryhmät
Nuorten tanssitoiminnasta vastaa Maiju Korkea-aho. Hän ohjasi sekä 8. luokkalaisten Bellat-ryhmää että tanssitekniikkaa. Minna Latvala puolestaan ohjasi Roses-ryhmää sekä yläkoululaisten PepperVanilla-ryhmää. Solina-ryhmä harjoitteli kerran viikossa itsenäisesti suunnittelemiaan tansseja. Syksyllä aloitettiin myös uusi matalan kynnyksen tanssiryhmä yläkoululaisille. Dance 4 you-tunteja ohjasivat Anna Koivisto ja Johanna Viitasaari.
Tanssitekniikasta hopeisen mitalin suorittivat keväällä 2018: Aada Koskela, Johanna Viitasaari, Katriina Herrala, Petra Joensuu, Pilvi Rantakangas ja Taru Haukka.
Aikuisliikunta
Aikuisliikunnassa Alavoli panostaa terveysliikuntaan. Seuran valttikorttina ovat 60 min. tunnit, monipuoliset ja vaihtelevat tunnit sekä koulutetut ohjaajat. Ohjaajilla on ammatillista pätevyyttä ohjaamiseen sekä usean vuoden kokemus aikuisten ohjaamisesta. Ryhmiä on saatu joka arkipäivälle. Ryhmät kokoontuvat kerran viikossa. Ohjelmassa on lihaskuntoon painottuvaa tehotreeniä, perustreeniä sekä tanssitreeniä.
Seuralla on käytössä myös liikkeitä tehostavia välineitä; steplaudat, kahvakuulat, gymsticit, holahoop-vanteet, kuntovanteet, jättipallot, kuminauhat, pilatespallot ja selättimet.
Seurassa on panostettu myös välittömään ja myönteiseen ilmapiiriin. Ryhmäliikuntatunneilla on positiivinen vaikutus myös henkiseen hyvinvointiin.
Syyskausi startattiin 23.8. kahden tunnin Nonstop-jumpalla. Seuran tarjontaan oli tutustumassa 30 naista.
Uutena aloitettiin muutaman vuoden tauon jälkeen kuntotanssi. Kuntotanssia ohjasivat Minna Latvala ja Tiina Uitto-Peltokangas. Latvala vastasi myös Lavis-lavatanssijumpasta. Lihaskuntoon painottuvassa Tehotreenissä ohjaajina olivat Tuija Mattila ja Terhi Herrala.  Perustreenissä vaihtelevat vetäjinä vuoroviikoin Tuija Mattila, Terhi Herrala, Minna Latvala ja Satu Mäkelä. Keskiviikon Ikiliike-päiväryhmää ohjasivat Eila Olli ja Sirpa Kröger.
Kuntoliikunnan lisäksi Alavoli tarjoaa aikuisille naisille mahdollisuuden myös esittävään liikuntaan. Pro Chenilleä ohjasi Minna Latvala.
Alavolilla on myös oma Uskollisuuden Kilta. Killan edustajat osallistuvat seuran vuosikokouksiin ja killan jäsenet maksavat seuralle 10€:n jäsenmaksun.

Koulutus ja ohjaajatapaamiset

Seuran ohjaajat ovat koulutettuja ja usealla on takanaan jo useamman vuoden ohjaajakokemus. Lasten ryhmien uudet ohjaajat käyvät Voimistelukouluohjaajan peruskoulutuksen, joka sitouttaa heitä seuran ohjaajiksi useammaksi vuodeksi. Nuoret harjoittelevat apuohjaajina kokeneemman ohjaajan apuna ennen oman ryhmän ohjaamista. Voimistelukouluohjaajat toimivat pareittain ja saavat tarvittaessa tukea johtokunnan voimistelukouluvastaavalta Anita Juoperilta.
Aikuisliikunnan ohjaajia kannustetaan lisäkoulutuksiin ja ideapäiviin.
Ohjaajia ja apuohjaajia seurassa on 26.
Voimistelukouluohjaajat:
17. – 18.2.     Voimistelukoulu: Henna Hernesniemi
15.8.              ohjaajapalaveri
22.9.              Startti: Iines Hämeenniemi, Vilma Suovanen, Tiia Toppinen, Aarne Joensuu
6. – 7.10.       Voimistelukoulu: Iines Hämeenniemi, Vilma Suovanen, Tiia Toppinen
10.11.            Monipuolista harjoittelua: Iines Hämeenniemi, Vilma Suovanen, Tiia Toppinen
27.10.            Voimistelukoulu Update Härmä
Tanssikoulutus:
28.4.              Dance 4 you  Helsinki, Johanna Viitasaari ja Anna Koivisto
22.9.              Dance 4 you Kokkola, Katriina Herrala
Aikuisliikunnan koulutukset:
13.8.              ohjaajatapaaminen aikuiset 7 hlö
10.2.              Convention Tampere, Tuija Mattila ja Minna Latvala
29.9.              Convention Helsinki, Minna Latvala, Terhi Herrala, Tuija Mattila, Satu Mäkelä,
Annu Kamunen, Tiina Uitto-Peltokangas, Eila Olli, Sirpa Kröger, Merja Penninkangas
5.12.              ohjaajien kiitosruoka Alvariini

Taloudellinen tuki

Suomi Gymnaestrada-matkaa varten seura sai useita stipendejä tai sponsoritukia.

Näytökset, tapahtumat ja esiintymiset

Näytöstoiminta:
Kevätnäytös to 12.4. ja valokuvaus
Sirkus Glide: Ajasta Aikaan la 21.4. klo 14 ja 16
#joulunapapiirillä 1.- 2.12.
Tapahtumat ja esiintymiset:
Lions-lavis 20.4.
Kesä Lavikset Paalijärven lavalla 14.6., 21.6., 28.6.
Rokulilavis 6.7. Esiintyminen Rokuleilla ja Rokulisiivous
Esiintyminen Yrittäjien juhlassa 19.5.
Esiintyminen Eläkeliiton juhlassa 15.9. (Kardemumma ja Rosmariini)
Esiintyminen Musiikkiopiston konserttissa 26.9. (Roses)
Esiintyminen Alajärvi 150 kutsuvierastilaisuudessa 29.9. (Roses)
Esiintyminen Pohjanmaan syöpäyhdistyksen syöpäpotilaspäivässä ja Alajärven syöpäosaston
25-vuotis juhlassa 29.9. (Solina)
Esiintyminen Urheilukauden päätös 25.11. (Sirkus Glide)
Suomi Gymnaestrada :
Suomi Gymnaestradassa Turussa 7. – 10.6.2018 oli 86 osallistujaa. Seuran Gymppeinä toimivat Annu Kamunen ja Minna Latvala. Elämän voima ohjelmassa oli mukana 20 naista, Energian ympäröimässä 11 naista tai nuorta, #oonhyväjustnäin 15 nuorta, Valon leikissä 20 lasta ja perheliikunnan ohjelmassa Tahdon tietää kaiken 6 osallistujaa. Lisäksi mukana oli 14 huoltajaa. Yhteisharjoitukset Helsingissä 7.4. ja Kempeleessä (lapset) 22.4. Varainkeruumyyjäiset 11.5.

Palkitsemiset

Elämäntyöpalkinto                                 Leena Vatanen