Alavolin toimintakertomus 2017

Alajärven voimistelu ja liikunta ry

Toimintakertomus 2017

Yleistä

Vuosi oli voimakas kulttuurin tekemisen vuosi. Suomi 100- juhlavuosi innosti seuraa peräti kolmeen näytöskokonaisuuteen. Helmikuuksi valmistui tanssiteos Kalevala, jota esitettiin seitsemän kertaa. Koululaisnäytöksien ansiosta Kalevalan näki peräti 1500 henkilöä. Kesällä Aaltoa ja aarioita-festivaalien yhteydessä esitettiin Aaltopuiston kauniissa kulttuurimaisemassa Aaltoliikkeessä-teos. Vuoden kruunasi Sinivalkoinen-näytös, jota varten Etelä-Pohjanmaan rahasto antoi seuralle 3000€:n apurahan.

Seura on pyrkinyt olemaan edelläkävijänä harrasteliikunnassa. Alavolilla on sekä aikuisliikunnan Priima-sertifikaatti, että lasten – ja nuorten Sinetti. Seuran puheenjohtaja kuului myös voimisteluliiton valtakunnalliseen harrastevoimistelun asiantuntijaryhmään.

Voimisteluliitto jalkautui keväällä seuroihin. Aikuisliikunnan iltaa vietettiin yhdessä soinilaisten ja ähtäriläisten seura-aktiivien kanssa. Iltaa oli liitosta vetämässä Anna Takala. Keskustelun jälkeen tutustuttiin uuteen Tehotreeni-valmistuntiin. Illan anti näkyi syksyllä seuran aikuisliikuntatarjonnassa.

Johtokunta

Seuran puheenjohtajana toimi Minna Latvala. Varapuheenjohtajana oli Heli Hämäläinen, sihteerinä Anne Tuomisto ja rahastonhoitajana Satu Sikkilä. Muina jäseninä hallituksessa olivat Hannele Salmenautio (tiedottaminen), Annu Kamunen (Gymppi), Maiju Korkea-aho (tanssitoiminta), Sirpa Kröger (Ikiliike), Eila Olli (Ikiliike ja kilta), Anita Juoperi (voimistelukoulu) ja Merja Penninkangas (Hoika-jäsenrekisteri).

Alavolin johtokunta kokoontui kokouksiin vuonna 2017 5 kertaa:
Johtokunnan järjestäytymiskokous 8.1.
Kevätkokouksen valmistelukokous 30.3.
Syksyn suunnittelukokous 7.8.
Johtokunnan kokous 1.10.
Syyskokouksen valmistelukokous 12.12.

Kevätkokous oli to 30.3. Paavolan koululla ja syyskokous 12.12. ABC:llä. Syyskokouksessa oli läsnä ennätysmäärä osallistujia (32 hlö). Seuran nuoret ohjaajat olivat erinomaisesti edustettuina ja suunnittelemassa tulevan vuoden toimintaa.

Sihteeri Anne Tuomisto osallistui aikuisliikunnan seuraseminaariin Tampereella 11.2.

Alueellinen seurapäivä järjestettiin Kuortaneella 28.10. Iltapäivän työpajoissa Minna Latvala opetteli seuran talousasioita ja Anita Juoperi haki positiivista virettä seuratoimintaan. Kiltatreffeille osallistuivat Anja Kauppinen ja Helena Harju. Samanaikaisesti pidetyssä Update-tapaamisessa oli mukana kuusi seuran nuorta ohjaajaa.

Anita Juoperi ja Minna Latvala osallistuivat seuran johtamiskoulutukseen Seinäjoella 22.11.

Voimisteluliiton syyskokouksessa 18.11. Helsingissä mukana olivat Minna Latvala, Eila Olli ja Sirpa Kröger. Liiton uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Kaisa Vikkula. Päivän ohjelmassa oli myös seminaari ja liiton Suomi 100-gaala.

Tiedottaminen

Seuran tiedotuskanavia ovat seuran kotisivut, Facebook sekä paikallislehdet. Aikuisliikunnasta on tiedotettu viikoittain Järviseutu-lehden Seuratoimintapalstalla ja Torstai-lehden Päivyrissä. Lapsiryhmien koteihin on oltu yhteyksissä kirjallisin tiedottein sekä tekstiviestein.  Lisäksi ryhmien tiedottamisessa on käytetty WhatsApp-sovellusta.  Johtokunnan tiedottamisessa käytetään sähköpostia, tekstiviestejä sekä WhatsApp-ryhmää.

Tapahtumatiedottamisessa on käytetty yllä olevien tiedottamistapojen lisäksi myös julistemainontaa ja Facebook-tapahtumakutsuja. Syksyn aloitus oli näyttävästi esillä Järviseudussa, sillä Alavoli järjesti Järviseudun kanssa yhteistyössä lastentapahtuman.

Jäsenet ja ryhmät

Seuran jäsenmäärä oli vuoden 2017 lopussa 319. Lapsia ja nuoria jäsenmäärästä on noin 200.
Jäsenillä oli mahdollisuus hankkia uusi seura-asu; sininen Puman huppari painatuksineen.

Perheliikunta

Perheliikunnan ohjaajana toimii Maiju Korkea-aho. Ryhmässä on kymmenkunta vanhempaa 1 -3-vuotiaan lapsen kanssa.

Voimistelukoulu

Lasten voimistelukoulutoiminnasta vastaa Anita Juoperi. Alavolin voimistelukoulussa liikkuu viikoittain 70 lasta ja sirkusryhmissä 55 lasta. Suosituissa Freegym-ryhmissä liikettä saa 36 poikaa. Ohjaajia ryhmissä on reilut 20 apuohjaajat mukaan luettuina.

Timjami on tarkoitettu 4-5-vuotiaille ja ryhmää varten koulutettiin ohjaajaksi Emilia Hietamäki. Apuohjaajana on Heli Hämäläinen. Toista 5-6-vuotiaille tarkoitettua voimistelukoulun alkeisryhmä Melissaa ohjaa Henna Hernesniemi.

Voimistelukouluryhmiä oli kuusi eli jokaiselle koulun luokka-asteelle omansa: Inkivääri (1.lk) ohj. Tiia Takala ja Veera Laurila, Kaneli (2.lk) ohj. Veera Salonen ja Salla Ahonen, Kamomilla (3.lk ) ohj. Anna Koivisto ja Outi Toppinen, Rosmariini (4.lk) ohj. Aada Koskela ja Johanna Viitasaari,  Kardemumma (5.lk) ohj. Anita Juoperi ja Pepper (6.lk) ohj. Minna Latvala.

Poikien Freegym-ryhmiä ohjaa Samuel Murto. Uusi poikien ryhmä Freegym 1. – 2. toimii Paavolan koululla. Vastuuohjaajana on Minna Latvala. Mukana on neljä viidesluokkalaista poikaa, joista koulutetaan uusia ohjaajia.

Sirkusjumppa 1.-2.lk, 3.-6. lk sekä Sirkus Glidea ohjaa Anneli Paavola. Apuohjaajina pienempien ryhmässä on Vilma Levijoki, Senni Penninkangas ja Tarina Tomminen.

Voimistelukoulut harjoittelevat kerran viikossa. Perusvoimistelutaitojen lisäksi ryhmissä harjoiteltiin esitysohjelmia. Kevättalvella viimeisteltiin Kalevalan ohjelmia, keväällä yhteisohjelmaa Mustan kissan tango jäähalliin ja syksyllä aina kahden ryhmän yhdistetyin voimin ohjelmaa Sinivalkoinen näytökseen. Myös sirkusryhmät olivat mukana kevätnäytöksessä sekä Sinivalkoinen-näytöksessä.

Tanssiryhmät

Nuorten tanssitoiminnasta vastaa Maiju Korkea-aho. Hän ohjaa sekä 8. luokkalaisten Bellat-ryhmää että tanssitekniikkaa. Minna Latvala puolestaan ohjaa Roses-ja Solina -ryhmiä. Pepper (6.lk) ja Vanilla (7.lk) yhdistyivät tanssiryhmäksi. Heitä ohjaa Minna Latvala. Solina-ryhmä harjoittelee kerran viikossa myös itse suunnittelemiaan tansseja.

Tanssitekniikasta pronssisen mitalin suorittivat keväällä 2017 12 tyttöä: Essi Rantakangas, Johanna Viitasaari, Katriina Herrala, Katriina Saarimaa, Peppi Tynjälä, Pilvi Rantakangas, Taru Haukka, Vilma Levijoki, Terhi Ala-Vinkka, Tiia Kangastie, Anna-Kaisa Kivimäki ja Petra Joensuu . Hopeisen mitalin suorittivat  seitsemän tyttöä: Outi Toppinen, Anna Koivisto, Salla Ahonen, Veera Salonen, Peppi Bergman, Viivi Pannula ja Tiia Takala. Tanssitekniikan kultaan ylsi Annika Peltola.

Aikuisliikunta

Aikuisliikunnassa Alavoli panostaa terveysliikuntaan. Seuran valttikorttina ovat 60 min. tunnit, monipuoliset ja vaihtelevat tunnit sekä koulutetut ohjaajat. Ohjaajilla on ammatillista pätevyyttä ohjaamiseen sekä usean vuoden kokemus aikuisten ohjaamisesta. Ryhmiä on saatu joka arkipäivälle. Ryhmät kokoontuvat kerran viikossa. Ohjelmassa on lihaskuntoon painottuvaa tehotreeniä, perustreeniä sekä tanssitreeniä.
Seuralla on käytössä myös liikkeitä tehostavia välineitä; steplaudat, kahvakuulat, gymsticit, holahoop-vanteet, kuntovanteet, jättipallot, kuminauhat, pilatespallot ja selättimet. Tehotreenissä on kaksi samaa tuntia peräkkäin, laviksessa kolme. Perustreenissä vaihtuu ohjelma ja ohjaaja viikoittain.
Seurassa on panostettu myös välittömään ja myönteiseen ilmapiiriin. Ryhmäliikuntatunneilla on positiivinen vaikutus myös henkiseen hyvinvointiin.

Syyskausi aloitettiin 21.8. kahden tunnin Nonstop-jumpalla. Seuran tarjontaan oli tutustumassa 30 naista.

Aikuisliikunnassa oli maanantaisin lihaskuntoon painottuva Tehotreeni. Ohjaajina olivat Tuija Mattila ja Terhi Herrala.  Tiistai-illan perustreeni ryhmässä kiersivät vetäjinä seuran aikuisliikunnan ohjaajat Tuija Mattila, Terhi Herrala, Minna Latvala ja Sirpa Kröger. Keskiviikon Ikiliike-päiväryhmää ohjasivat Leena Vatanen, Eila Olli ja Minna Latvala.

Vuoden suosituin liikuttaja on ollut toistamiseen Lavis-lavatanssijumppa. Lavis-tunneilla on Minna Latvalan ohjaamana liikkunut viikoittain keskimäärin 20 – 30 naista.

Kuntoliikunnan lisäksi Alavolilla tarjoaa naisille mahdollisuuden esittävään liikuntaan. Sekä naisten esiintyvää ryhmää Pro Chenilleä että projektiluontoisesti perustettua Kalevalan naistenryhmää ja Aaltoliikkeessä-ryhmiä ohjasi Minna Latvala.

Alavolilla on myös oma Uskollisuuden Kilta. Killan edustajat osallistuvat seuran vuosikokouksiin ja killan jäsenet maksavat seuralle 10€:n jäsenmaksun.

Koulutus ja ohjaajatapaamiset

Seuran ohjaajat ovat koulutettuja ja usealla on takanaan jo useamman vuoden ohjaajakokemus. Lasten ryhmien uudet ohjaajat käyvät Voimistelukouluohjaajan peruskoulutuksen, joka sitouttaa heitä seuran ohjaajiksi useammaksi vuodeksi. Nuoret harjoittelevat apuohjaajina kokeneemman ohjaajan apuna ennen oman ryhmän ohjaamista. Voimistelukouluohjaajat toimivat pareittain ja saavat tarvittaessa tukea johtokunnan voimistelukouluvastaavalta Anita Juoperilta.
Aikuisliikunnan ohjaajia kannustetaan lisäkoulutuksiin ja ideapäiviin.

Alavolin sirkuskoulutukset:
4. – 5.2.         Sirkusviikonloppu: Akrobatiaa maassa ja ilmassa. Ohjaajana sirkusopiskelija Susanna
Paavola
11.5.                Jonglööraus-työpaja, ohjaajana Marko Akkanen.
26.10             Sirkuskurssi Sinivalkoinen sirkus-apurahalla, Otto Lindqvist.
8. – 11.6.       Leiri Nurtsi / Voltti Lappeenranta. Anneli Paavolan kanssa leireilemässä kuusi Sirkus
Gliden tyttöä.

Voimistelukouluohjaajat:
10.8.              ohjaajapalaveri Sinivalkoinen-näytös
14.8.              ohjaajapalaveri
28.10.            Voimistelukoulu Update Kuortane,  Johanna Viitasaari, Aada Koskela , Vilma Levijoki,
Anna Koivisto, Outi Toppinen ja Veera Salonen.

Aikuisliikunnan koulutukset:
11.2.              Convention Tampere, Terhi Herrala, Tuija Mattila ja Minna Latvala
15.5.              Aikuisliikunnan kehittämisilta, Alajärvi
23.9.              Ryhmäliikunnan ohjaajan startti Seinäjoki, Eila Olli
30.9.              Convention Helsinki, Minna Latvala

Ohjaajat saivat uudet ohjaaja-paidat syyskauden alussa. Kalevala-näytöksessä ohjaajat kukitettiin, Sinivalkoinen-näytöksessä ohjaajat saivat pienen muistamisen ja syyskokouksen yhteydessä myös ohjaajille tarjottiin kiitosruokailu.

Taloudellinen tuki

Etelä-Pohjanmaan kulttuurirahasto antoi 3000 €:n apurahan Sinivalkoinen sirkus näytöksen puvustukseen. Lionsit muistivat stipendillä.

Näytökset, tapahtumat ja esiintymiset

Näytöstoiminta:

Kalevala-esitykset:
la 18.2. klo 18 ensi-ilta
su 19.2. klo 14 ja 16
ma 20.2. ja ti 21.2. neljä koululaisnäytöstä
Kiitosilta Punaisen tuvan viinitilalla 21.2., mukana 31 hlö.

Sirkus Glide: Meidän Suomi
la 8.4. klo 14 ja klo 16

Kevätnäytös jäähallilla su 7.5.

Aaltoliikkeessä 28.6., 29.6. ja 2.7. , mukana 26 esiintyjää.

Sinivalkoinen-näytökset :
su 3.12. klo 15.30 ja klo 17, n. 350 katsojaa

Tapahtumat ja esiintymiset:

28.1.              Lumo Kokkola, Roses, Solina ja Bellat
4.3.                esiintyminen Nelimarkka-museo,  Solina; Tuonelan joutsen
9.4.                Stara Seinäjoki, Vanilla, Pepper, Kardemumma ja Kamomilla
22.4.              Lasten temppupäivä Lehtimäki, Anneli Paavola ja Samuel Murto
23.4.              Lumo Mikkeli, Roses, Solina ja Bellat
6.5.                Asumista ja hyvinvointia-messut: tennishallin emännöiminen ja jumppahalli
yhteistyössä J-tenniksen kanssa, mukana 170 lasta
7.5.                Etelä-Pohjanmaan kulttuurirahaston apurahajuhla Lapua, Anita Juoperi ja Minna
Latvala
30.6.              Rokulisiivous
23.8.              Järviseutu 80 lastenjuhla, 150 hlö

Suomi Gymnaestrada:
Suomi Gymnaestradaan Turkuun 7. – 10.6.2018 on lähdössä 86 hlö. Seuran Gymppeinä toimivat Annu Kamunen ja Minna Latvala. Kaikissa voimistelukouluryhmissä harjoitellaan kenttäohjelmaohjelma, vaikkei olisi lähdössä Turkuun, sillä ohjelmat ovat hyvää perus- ja esiintymisharjoitusta kaikille. Ohjelmat esitetään seuran kevätnäytöksessä.
9. – 10.9.       Gymppitapaaminen Turku,  Annu Kamunen ja Minna Latvala
16.9.              Kenttäohjelmien ohjaajakoulutus Tampere; 13 ohjaajaa
Elämän voima Annu Kamunen ja Terhi Herrala
Energian ympäröimä ja #oonhyväjustnäin Minna Latvala
Tahdon tietää kaiken Maiju Korkea-aho
Valon leikki Henna Hernesniemi, Anita Juoperi, Anna Koivisto, Outi
Toppinen, Salla Ahonen, Veera Salonen, Tiia Takala, Aada Koskela ja  Johanna
Viitasaari
20.9.               Info Paavolassa, n. 30 hlö
7. – 8.11.       Asusovitukset

Palkitsemiset

Vuoden ohjaajana palkittiin Anita Juoperi.
Vuoden aikuisliikkuja-tittelin sai Eila Olli.
Taitavaksi tytöksi valittiin Annika Peltola.
Sirkuksen kendaman sai Vilja Vainio.

Ryhmäkohtaiset kannustuspokaalit:

Timjami                                                    Aurora Antila
Melissa                                                      Laura Mikkonen
Kaneli 1. lk                                                Viola-Rosina Ukonmäki
Kamomilla 2. lk                                       Siiri Elgland
Rosmariini 3. lk                                       Marie Yamaguchi
Kardemumma 4. lk                                 Venla Levijoki
Pepper 5. lk                                               Milja Hägg
Vanilla 6. lk                                               Lilja Lehtelä
Sirkusjumppa 1. – 2. lk                           Claudia Flink
Sirkusjumppa 3. – 6. lk                           Jenna Kotipelto
Sirkus Glide                                               Sofianna Peura