Alavolin toimintakertomus 2019

Alajärven voimistelu ja liikunta ry

Toimintakertomus 2019

Yleistä

Seura on pyrkinyt olemaan edelläkävijänä harrasteliikunnassa. Alavoli on Olympiakomitean Tähti-seura ja seuralla on laatusertifikaatit sekä aikuisliikunnan että lasten – ja nuorten toiminnasta.
Alavoli osallistui Eetu Puntalan vetämään LYIE-hankkeeseen. Hankkeen innoittamana suunniteltiin Naisenergian latauspäivä-tapahtuma uuteen monitoimihalliin. Kolmessa salissa vedettiin  samanaikaisesti erilaisia ryhmäliikuntatunteja. Vierailevina ohjaajina olivat Tuija Silver-Lager Fit-Factorysta, Tiina Väliaho Soinista, Jani Heinonen Hämeenlinnasta ja Annu Ridanpää-Taittonen Kuortaneelta. Iltaa jatkettiin Alvariinissa ohjelmallisen illallisen merkeissä. Parasta ennen-tanssiesityksistä vastasi Pro Chenille, teksteistä Helena Kallio ja musiikista Tarja Pitkänen ja Minna Latvala.
Vuoden aikana seura oli säännöllisesti mukana erilaisissa paikkakunnan tapahtumissa: toukokuussa Palotorin Järjestömarkkinoilla, heinäkuussa Rokulipäivillä ja lokakuussa Kunnon mummolassa.
Kansainväliseen World Gymnaestrada-tapahtumaan osallistuttiin kolmatta kertaa. WG järjestettiin heinäkuussa Itävallan Dornbirnissä. Alavolista oli mukana 7 naista Energian ympäröimä-ohjelmassa ja naista 11 Elämän voima-ohjelmassa.
Alajärven kaupunki valitsi seuran ohjaajan Johanna Viitasaaren Vuoden nuoreksi toimijaksi. Johanna palkittiin urheilukauden päätösjuhlassa.

Johtokunta

Seuran puheenjohtajana toimi Minna Latvala. Varapuheenjohtajana oli Heli Hämäläinen, sihteerinä Merja Penninkangas ja rahastonhoitajana Satu Mäkelä. Muina jäseninä hallituksessa olivat Terhi Herrala (aikuisliikunta), Annu Kamunen (Gymppi), Maiju Korkea-aho (tanssitoiminta), Sirpa Kröger (Ikiliike), Eila Olli (Ikiliike ja kilta), Anita Juoperi (voimistelukoulu). Nuorten edustajana oli Veera Salonen. Alavolin johtokunta kokousti seuraavasti:
Järjestäytymiskokous 4.1.
Johtokunnan kokous LYIE-hankkeesta 17.2.
Kevätkokouksen valmistelu 22.3.
Syksyn suunnittelu 14.8.
WhatsApp-kokous 25.8.
Johtokunnan kokous 11.9.
Naisenergian latauspäivän viimeistelykokous 28.10.
Syykokouksen valmistelu 3.12.
WhatsApp-kokous 15.12.
Kevätkokous oli 22.3. Koskenvarrella Viitasaaren tilalla ja syyskokous 16.12. Alvariinissa. Syyskokouksen yhteydessä oli johtokunnan jäsenten ja ohjaajien kiitosruokailu.
LYIE-hankkeeseen liittyi useita pieniä palavereja ja seminaari mm. 31.1., 12.3., 13.5., 14.5. 13.8. 26.8. Lehdistötilaisuus järjestettiin 9.10.
Puheenjohtaja osallistui Sivistystoimen kehittämissuunnitelman tiedotustilaisuuteen 20.3. ja Liikunta-ja hyvinvointimessujen palaveriin 25.9. Seuraparlamenttiin osallistuivat 12.11. Eila, Merja ja Minna.
Seuraseminaarissa ja liiton kevätkokouksessa Seinäjoella 23.3.  Alavolia edustivat Anita ja Minna.

Tiedottaminen

Seuran tiedotuskanavia ovat seuran kotisivut, Facebook, Instagram sekä paikallislehdet. Aikuisliikunnasta on tiedotettu viikoittain Järviseutu-lehden Seuratoimintapalstalla ja Torstai-lehden Päivyrissä. Lapsiryhmien koteihin on oltu yhteyksissä WhatsApp-viestein. Lisäksi ryhmien Johtokunnan tiedottamisessa käytetään sähköpostia sekä WhatsApp-ryhmää.
Tapahtumatiedottamisessa on käytetty yllä olevien tiedottamistapojen lisäksi myös julistemainontaa ja Facebook-tapahtumakutsuja. LYIE-hankkeessa paneuduttiin erityisesti myös markkinointiin. Tapahtumasta on valmis markkinointimateriaali valokuvineen seuraavaa kertaa varten. Itävallan kisamatkasta oli juttu Alajärven joulu-lehdessä.

Talous ja hankinnat

Seura hankki käytettyinä aikuisliikuntaa varten 20 step-penkkiä sekä 20 pumppitankoa painoineen.

Virkistäytyminen

Virkistäytymismatka järjestettiin 26.10. Tampereelle  Notre Damen kellonsoittaja-musikaaliin. Mukana oli lähes 30 seura-aktiivia. Teatterimatka oli yhteinen Kiltalaisten kanssa.

Jäsenet ja ryhmät

Seuran jäsenmäärä oli vuoden 2019 lopussa 253. Suurin osa jäsenistä on lapsia ja nuoria. Lasten ryhmiä oli 19, nuorten 3. Aikuisliikunnan ryhmäliikuntatunteja oli 4.
Perheliikunta
Perheliikunnan ohjaajana toimi kevätkaudella Maiju Korkea-aho. Syksyllä vetovastuu siirtyi Beata ja Arttu Kalliolle.
Voimistelukoulut
Lasten voimistelukoulutoiminnasta vastaa Anita Juoperi. Alavolin voimistelukoulussa liikkuu viikottain  parisataa lasta. Syksyllä aloitettiin uutena kaksi ryhmää Vimpelissä.
Poikien Freegym-ryhmien ohjaajina toimivat 3.-4. luokkalaisilla Aarne Joensuu ja Aaro Keltikangas. Eka- ja tokaluokkalaisia pikkupoikia ohjaa Minna Latvala.
Esiintyviä voimistelukouluryhmiä on seitsemän eli jokaiselle koulun luokka-asteelle omansa: Melissa (0.lk) ohj. Tiia Toppinen ja Iines Hämeenniemi, Sahrami (1.lk) ohj. Anita Juoperi ja apuohjaajina Melina Ritola  ja Iida-Maria Mikkolanaho. (2.lk) Henna Hernesniemi, Inkivääri (3.lk) ohj. Viivi Keijonen ja Vilma Suovanen, Kaneli (4.lk) ohj. Veera Salonen ja Salla Ahonen, Kamomilla (5.lk ) ohj. Anna Koivisto ja Outi Toppinen, Rosmariini (6.lk) ohj. Johanna Viitasaari.
Vimpelin ryhmiä ohjaavat Henna Hernesniemi ja Minna Ylinen.
Voimistelu 3. -4. lk ja Voimistelu 5. -6.lk ryhmiä ohjaa Minna Latvala.
Sirkusvoimistelu 1.-2.lk ohjaavat Sari Sivula ja apuohjaajana Siiri Laurila, Sirusvoimistelu 3.- 4.lk ja 5. – 6. lk sekä Sirkus Glidea ohjaa Anneli Paavola ja apuohjaajana Sanni Langhed.
Voimistelukoulut harjoittelevat kerran viikossa. Perusvoimistelutaitojen lisäksi ryhmissä harjoitellaan esitysohjelmia tai tehdään voimistelumerkkiohjelmaa.
Maaliskuussa järjestettiin retki Duudsonit Activity-parkkiin. Mukana oli 120 lasta.
Suoritetut tekniikkamitalit:
Voimistelutekniikan pronssi 33 kpl:  Claudia Flink, Nelli Averjanov, Jasmin Kuusjärvi, Tiia Sillanpää, Wilma Parviainen, Ruusu Poikola, Ronja Salo, Siiri Elgland, Emma Heikkilä, Isla Poikola, Lotta Turja, Petra Turja, Juliaana Turja, Venla Hietamäki, Helmi Sillanpää, Neea Hautakangas, Viola-Roslina Ukonmäki, Rose-Moona Rantakangas, Hetastiina Anttila, Anni Kinnunen, Noora Nelimarkka, Aliisa Hosionaho, Helmi Valkeinen, Lumia Joensuu, Josefiina Lassila, Laura Mikkonen, Aino Tallbacka, Oona Paalijärvi, Saarai Kangastupa, Viivi-Lotta Höykinpuro, Iina Kiviaho, Justiina Peltoniemi, Iita Välisaari.
Perheliikunta tsemppimitalit: Vilma Pohjoisaho, Ella Kangastupa, Liisa Isoniemi, Tyyne Niemi, Luka Hoisko, Mikael Pöntinen, Kaius Petäjämäki, Eea Petäjämäki, Veikko Kivikangas, Adele Kallio, Eliel Kallio, Emili Ojala, Edla Ylinen, Rasmus Korkea-aho.
Tanssiryhmät
Nuorten tanssiryhmiä oli kaksi. Yläkoululaisten Bounce-ryhmää ohjasi Katriina Herrala. Lukiolaisten Step-ryhmä harjoitteli itsenäisesti.
Kevätkaudella tanssitekniikan mitaleja suoritettiin seuraavasti:
Tanssitekniikan pronssi 7 kpl: Elisa Järvelä, Iida Herrala, Iines Hämeenniemi, Julia Latvala, Vilma Suovanen, Miia Pienimäki, Tiia Toppinen
Tanssitekniikan kulta 6 kpl: Salla Ahonen, Peppilotta Bergman, Anna Koivisto, Johanna Viitasaari,Taru Haukka, Milja Latvala
Aikuisliikunta
Aikuisliikunnassa Alavoli panostaa terveysliikuntaan. Seuran valttikorttina ovat 60 min. pituiset monipuoliset ja vaihtelevat tunnit sekä koulutetut ohjaajat. Ohjaajilla on ammatillista pätevyyttä ohjaamiseen sekä usean vuoden kokemus aikuisten ohjaamisesta.  Ryhmät kokoontuvat kerran viikossa. Ohjelmassa on lihaskuntoon painottuvaa tehotreeniä, perustreeniä sekä tanssitreeniä.
Seuralla on käytössä myös liikkeitä tehostavia välineitä; kahvakuulat, gymsticit, holahoop-vanteet, kuntovanteet, jättipallot, kuminauhat, pilatespallot ja selättimet. Uutena ostettiin 20 step-lautaa sekä pumppitangot.
Seurassa on panostettu myös välittömään ja myönteiseen ilmapiiriin. Ryhmäliikuntatunneilla on positiivinen vaikutus myös henkiseen hyvinvointiin.
Kuntotanssia ohjasivat Minna Latvala ja Tiina Uitto-Peltokangas. Latvala vastasi myös Lavis-lavatanssijumpasta. Lihaskuntoon painottuvassa Kuntotreenissä ohjaajina vuorottelivat Tuija Mattila, Terhi Herrala ja Satu Mäkelä.  Keskiviikon Ikiliike-ryhmää ohjasivat Eila Olli ja Sirpa Kröger.
Kuntoliikunnan lisäksi Alavoli tarjoaa aikuisille naisille mahdollisuuden myös esittävään liikuntaan. Pro Chenilleä ohjasi Minna Latvala.
Alavolilla on myös oma Uskollisuuden Kilta. Killan edustajat osallistuvat seuran vuosikokouksiin ja killan jäsenet maksavat seuralle 15€:n jäsenmaksun.

Koulutus ja ohjaajatapaamiset

Seuran ohjaajat ovat koulutettuja ja usealla on takanaan jo useamman vuoden ohjaajakokemus. Lasten ryhmien uudet ohjaajat käyvät Voimistelukouluohjaajan peruskoulutuksen, joka sitouttaa heitä seuran ohjaajiksi useammaksi vuodeksi. Nuoret harjoittelevat apuohjaajina kokeneemman ohjaajan apuna ennen oman ryhmän ohjaamista. Voimistelukouluohjaajat toimivat pareittain ja saavat tarvittaessa tukea johtokunnan voimistelukouluvastaavalta Anita Juoperilta.
Aikuisliikunnan ohjaajia kannustetaan lisäkoulutuksiin ja ideapäiviin.
Ohjaajia ja apuohjaajia seurassa on parisenkymmentä .
Uusiksi lasten ohjaajiksi koulutettiin kevättalvella Viivi Keijonen, Aarne Joensuu ja Aaro Keltikangas, pojat osallistuivat myös Freegym-koulutukseen Tampereella helmikuussa. Syksyllä startin kävi Jenni Siljamäki ja Minna Ylinen koko koulutuksen.
Kevään Conventioniin Tampereella osallistuivat  Minna, Terhi ja Tuija ja syksyn Conventioniin Helsingissä Minna, Tiina ja Sirpa.
Ohjaajatapaamisia järjestettiin tammi- ja elokuussa. Kiitosruokailu järjestettiin 16.12. syyskokouksen yhteydessä Alvariinissa.
Minna ja Anneli kävivät kertailemassa WG-ohjelmaa tammikuussa.
Alajärvelle 24.1. Aikuisliikunnan seuratyöpajaa tuli vetämään liitosta Leeni Asola-Myllylä. Mukana oli 8 johtokunnan jäsentä ja/tai ohjaajaa.

Näytökset, tapahtumat ja esiintymiset

Näytöstoiminta:
14.4.              Sirkus Glide 10 vuotta; Taikametsän satuja
24.4.              Kevätnäytös auditoriossa
Tapahtumat ja esiintymiset:
20.1.              Lumo Kokkola; Roses, Bellat, Pepper&Vanilla
2.2.                Sirkuksen ja musiikkiopiston yhteistyöesiintyminen
19.3.              Duudsonit Activity Park 120 + 7 ohjaajaa
27.4.              Lumo Jyväskylä; BellaRoses
27.4.              Stara Lapualla
29.4.              Dance for Teachers, aikuisliikuntatunti OPY:n jäsenille,  Minna ja Tiina
6.5.                Järjestömarkkinat, esiintymislava; BellaRoses, Pepper&Vanilla, Pro Chenille